W związku z wejściem w życie tzw. Dyrektywy plastikowej, każdy kto prowadzi lokal gastronomiczny i wykorzystuje w nim opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, zobowiązany jest od:
- 1 stycznia 2024 r. pobierać od swoich klientów tzw. opłatę konsumencką za każdą sztukę wydanego jednorazowego opakowania z tworzywa sztucznego. Opłatą będzie obciążony konsument. Będzie ona doliczana do ceny opakowania. Z kolei prowadzący gastronomię będzie musiał pobraną opłatę rokrocznie zbiorczo wpłacić na konto marszałka województwa za cały poprzedni rok w terminie do 15 marca. Wiąże się to z obowiązkiem prowadzenia specjalnej ewidencji na potrzeby poboru tej opłaty.
- 1 lipca 2024 r. zapewnić swoim klientom dostępność alternatywnych podobnych opakowań wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne lub opakowań wielokrotnego użytku.
ZAPAMIĘTAJ! Jeżeli prowadzisz więcej niż jeden lokal to powinieneś prowadzić osobną ewidencję dla każdego lokalu i przechowywać dane zawarte w ewidencji przez okres 5 lat.
Maksymalna stawka może wynieść 1 zł za każdą sztukę opakowania. Wysokość opłaty będzie każdorazowo ustalana w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska. Na tą chwilę nie jest znana ostateczna stawka (27.12.2023r.).
Te przepisy dotyczą każdego, kto prowadzi jednostkę gastronomiczną, w której oferuje jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych (dotyczy żywności, która była już zakupiona przez punkt gastronomiczny w plastikowym opakowaniu i jest sprzedawana dalej klientom punktu gastronomicznego) lub pakuje napoje lub żywność w następujące opakowania z tworzyw sztucznych:
a) kubki na napoje (pokrywki i wieczka),
b) pojemniki na żywność, stosowane w celu umieszczenia w nich żywności, która jest:
🔰 przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
🔰 zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie
🔰 w tym pojemniki na żywność typu fast food lub inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia (z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy, oraz paczek i owijek zawierających żywność).
Ponadto prowadząc lokal gastronomiczny musisz zgłosić go do rejestru BDO. Od maja 2023 roku obowiązek ten dotyczy każdego kto:
- wytwarza odpady - jednak nie wszystkie rodzaje odpadów powodują obowiązek wpisu do rejestru BDO. Wytwarzanie niektórych odpadów w małych ilościach również nie pociąga za sobą obowiązku dokonania wpisu. Jakie ilości odpadów nie powodują tego obowiązku można sprawdzić w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
- wydaje produkty w opakowaniach - nie ma przy tym znaczenia, czy sprzedaż zapakowanych dań prowadzona jest z dowozem do klienta czy też zapakowane jedzenie jest odbierane przez klienta bezpośrednio w twoim punkcie gastronomicznym.
- pakujesz wydawane dania w torby plastikowe - jeśli dajesz klientom możliwość zakupu toreb plastikowych, do których mogą zapakować zabierane ze sobą dania, podlegające obowiązkowej opłacie recyklingowej (czyli o grubości powyżej 15 mikrometrów) również podlegasz obowiązkowi wpisu do rejestru BDO.